Hoe maak ik een chatflow?
Voordat je aan de slag gaat met het creëren van je chatflow, is het een goed idee om eerst na te denken over het doel ervan. Wil je een algemene chatflow op de homepagina, zodat je klanten eenvoudig naar de juiste pagina kunt begeleiden of hen helpt om snel de informatie te vinden die ze nodig hebben? Of misschien heb je specifieke plannen voor een chatflow op een bepaalde pagina, zoals de verkooppagina, waar klanten een gratis adviesgesprek kunnen aanvragen?
Tip: Kijk ook eens bij de kant-en-klare chatflows. Wellicht staat daar al een chatflow die aan je wensen voldoet. Uiteraard kun je een kant-en-klare chatflow naar wens aanpassen.
1. Triggers
De trigger die je instelt voor je chatflow bepaalt waar en wanneer je chatbot in beeld komt. De triggers waar je uit kunt kiezen voor de chatbot vind je links bovenin onder Triggers.
- Pagina: Je kunt instellen op welke pagina de chatbot verschijnt en onder welke voorwaarden. Dit kan op basis van tijd (bijvoorbeeld na 10 seconden), een klik op het chatbot-icoon of een bepaald scrollpercentage.
- Website: De chatbot wordt actief na bijvoorbeeld 10 seconden op de website, na drie bezoeken, of juist wanneer een bezoeker de site dreigt te verlaten.
- Overig: Je kunt de chatbot laten starten op basis van het type apparaat. Zo kun je bepalen of de chatbot actief wordt bij bezoekers op een computer, laptop of mobiel apparaat.
2. Vervolgacties
Er zijn verschillende mogelijkheden wat betreft de vervolgacties. De vervolgacties vind je links bovenin onder Acties.
- Vragen: Stel een meerkeuzevraag en geef je bezoekers de kans om uit twee of meer antwoorden te kiezen. Wil je liever een open vraag stellen? Dat kan ook!
- Berichten: Stuur een bericht naar je bezoekers met een leuke melding of verwijs ze met een handige link naar een specifieke pagina op je website. Je kunt ook het telefoonnummer van de makelaardij doorgeven, zodat ze gemakkelijk contact kunnen opnemen.
- Media: Stuur een specifiek bestand naar de bezoeker.
- Gegevens uitvragen: Je kunt verschillende gegevens van je bezoekers opvragen, zodat je meer inzicht krijgt en, indien nodig, contact kunt opnemen met hen. Zo kun je een mogelijke toekomstige klant beter van dienst zijn.
- Woonwensen uitvragen: Vraag aan de klant welke wensen er zijn wat betreft de woning zodat je deze gegevens later kunt gebruiken bij een (telefonische) afspraak.
- Notificaties: Wanneer een bezoeker aangeeft dat hij of zij graag een afspraak wil maken, is het fijn om hiervan op de hoogte te zijn! Je kunt eenvoudig een notificatie aan de flow toevoegen. Vul het gewenste e-mailadres in en geef aan wat je wilt dat er gebeurt. Als je ook het hele chatgesprek wilt bekijken, vergeet dan niet om de toggle voor stuur gesprek mee aan te zetten. Zo heb je altijd inzicht in het gesprek!
- Doorverwijzingen: Met de actie doorverwijzingen kun je de bezoeker eenvoudig doorverwijzen naar een andere stap in dezelfde flow of zelfs naar een andere actieve chatflow.