Stap 3: Het instellen van de trigger
Een automation start altijd met één of meerdere triggers. Een trigger is een voorwaarde die bepaalt wanneer een contact automatisch wordt toegevoegd aan een bepaalde automation.
▪️Welke soorten triggers zijn er?
De triggers zijn onderverdeeld in categorieën. Klik in de automation-editor links op Triggers om ze te bekijken.
-
Website
-
Start een automation voor contacten die (bepaalde pagina’s van) je website hebben bezocht.
- De websitetracker moet correct zijn geïnstalleerd voor de website triggers. Hoe je de tracker installeert, lees je hier.
-
-
Contact
- Automatiseer acties op basis van contactkenmerken zoals:
- Leeftijdscategorie
- Woongebied
- Contactstatus (bijvoorbeeld nieuw contact of afgemeld)
- Verjaardagen
- Automatiseer acties op basis van contactkenmerken zoals:
-
Woningen
- Gebruik triggers gebaseerd op woninggedrag, zoals:
-
Interesse in een woningtype of prijsklasse
-
Meerdere bezichtigingen
-
- Gebruik triggers gebaseerd op woninggedrag, zoals:
-
Whatsapp
- Trigger een automation wanneer een contact een WhatsApp-bericht stuurt.
- Trigger een automation wanneer een contact een WhatsApp-bericht stuurt.
-
Afspraken
-
Automatiseer opvolging na geplande afspraken, bijvoorbeeld:
-
-
-
-
Bezichtigingen via de planner van Nexxtmove
-
Aanvragen via Funda
-
-
➡️ Maak je gebruik van Realworks dan is er voor de afspraak trigger een koppeling met je agenda nodig. Hoe je dit doet, lees je hier.
➡️ Voor de bezichtiging via Funda trigger is het van belang dat je e-mail is gekoppeld aan Nexxtmove. Hoe je dit doet, lees je hier.-
Overig
- Trigger op basis van:
-
Ingevulde formulieren
-
Contactaanvragen via Funda
-
Waardebepaling via Sitekick
-
Inkomende leads via Zapier
-
- Trigger op basis van:
-
Voorstellen
-
Start een automation voor contacten die een voorstel (offerte) hebben ontvangen of geopend.
-
-
Lead management
-
Automatiseer acties voor contacten binnen pijplijnen zoals verkoop, aankoop, hypotheek of aftersales.
-
▪️Trigger toevoegen en instellen
-
Sleep een trigger naar het groene plusje in het bewerkscherm.
-
Klik op de trigger om de instellingen aan te passen (linkerkant).
-
Stel voorwaarden in voor de trigger indien nodig. De voorwaarden verschillen per trigger.
➡️ Voorbeeld
In onderstaande voorbeeld maken we gebruik van de trigger 'Heeft afspraak'.
- Selecteer eerst een agenda (als er nog geen agenda is gekoppeld, dien je dit eerst te doen. Gebruik hiervoor dit artikel).
- Selecteer een type en status en geef aan of de afspraak hier wel of niet aan moet voldoen.
- Open de Geavanceerde instellingen
- Selecteer indien nodig een medewerker (hiervoor moet wel de agenda van die medewerker gekoppeld zijn).
- Geef aan of er voor of na de afspraak contact moet worden opgenomen. Bij contact voor de afspraak kun je aangeven hoeveel uur of dagen dit moet gebeuren. Door het vinkje zo snel mogelijk aan te zetten krijgt het contact bericht zodra de afspraak in Nexxtmove binnen is gekomen (15 tot 60 minuten).
▪️Meerdere triggers gebruiken
Je kunt meerdere triggers instellen. Hierbij heb je de keus of een contact aan meerdere triggers moet voldoen of dat een contact aan één van de triggers moet voldoen.
-
Voldoen aan alle triggers
Klik op Voorwaarde toevoegen en voeg meerdere triggers toe. Het contact moet aan alle triggers voldoen.
-
Voldoen aan één van de triggers
Na het toevoegen van een trigger verschijnt een nieuw groen plusje. Sleep daar een extra trigger naartoe. Het contact wordt toegevoegd zodra aan één van de triggers is voldaan.