Overslaan naar inhoud
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

Waarom wordt mijn nieuwsbrief niet afgeleverd en hoe los ik dit op?

Als je nieuwsbrief niet wordt afgeleverd, komt dat meestal doordat e-mails "bouncen" — ze stuiten als het ware terug. Dit heeft invloed op je bereik én je afzenderreputatie, waardoor je toekomstige e-mails ook minder kans hebben om aan te komen. We raden aan de bounce rate lager dan 5% te houden. 

▪️Waarom wordt je nieuwsbrief niet afgeleverd?

Er zijn twee hoofdtypen bounces:

  • Hard bounce – blijvende fout, o.a.:

    • Ongeldig e-mailadres.

    • Domein bestaat niet.

    • Geblokkeerd door spamfilters.

  • Soft bounce – tijdelijke fout, o.a.:

    • Volle inbox.

    • Tijdelijke serverproblemen bij de ontvanger.

▪️Wat veroorzaakt een hoge bounce rate (>5%)?

  • Verouderde of foutieve e-mailadressen.

  • Nieuwsbrief bevat spam-achtige elementen (zoals "GRATIS!", veel uitroeptekens, bijlagen).

  • Domein niet gevalideerd of geen SPF/DKIM/DMARC ingesteld.

  • Nieuwsbrief wordt door de server van de ontvanger geweigerd (bijv. slechte afzenderreputatie).

▪️Wat kun je doen?

  1. Schoon je e-maillijst op. Gebruik hiervoor tools zoals:

  2. Valideer je verzenddomein in Nexxtmove:

    • Zorg dat je domein voorzien is van correcte CNAME, SPF, DKIM en DMARC records. (Zie hiervoor ook dit artikel)

  3. Optimaliseer de inhoud van je nieuwsbrief

    • Vermijd spamwoorden als "GRATIS", "NU!", "WIN!".

    • Gebruik een duidelijke onderwerpregel en afzendernaam.

    • Test je mail met Litmus of vergelijkbare tools.

  4. Bekijk je rapporten in Nexxtmove

    • Ga naar je verzonden nieuwsbrief.

    • Klik op Rapport om de bounce rate, afmeldingen en andere statistieken te bekijken.