Stap 4: Vervolgacties toevoegen
Na het instellen van de trigger(s) begin je met de vervolgacties. Deze acties bepalen het verdere verloop van de automation zodra het contact in de automation is opgenomen.
◾Welke vervolgacties zijn er?
Na het instellen van triggers, bepaal je wat er moet gebeuren nadat een contact in de automation is opgenomen. Deze vervolgstappen worden Acties genoemd.
Klik in de automation-editor links op Acties om de verschillende categorieën te bekijken.
-
Berichten
- Stuur automatisch berichten naar je contacten:
-
Tekstmail: Eenvoudige, persoonlijke e-mail.
-
Opgemaakte mail: Professionele mail in nieuwsbriefstijl.
-
Vraagmail: E-mail met één duidelijke vraag waarop iemand met "ja" of "nee" kan reageren.
-
WhatsApp-bericht: Voor directe communicatie via WhatsApp.
-
- Stuur automatisch berichten naar je contacten:
➡️ Je Whatsapp-account moet gekoppeld zijn aan Nexxtmove. Hoe je dit doet, lees je hier.
-
Wacht
- Voeg wachttijd toe tussen stappen in je automation:
-
Vaste wachttijd: Stel bijvoorbeeld 3 dagen wachttijd in.
-
Specifieke datum: Laat de volgende stap pas op een gekozen datum plaatsvinden.
-
Wacht op voorwaarde: Bijvoorbeeld totdat een contact een e-mail heeft geopend.
-
- Voeg wachttijd toe tussen stappen in je automation:
-
Flow
- Stuur contacten verschillende richtingen op binnen je automation:
-
Voorwaarde: Bijvoorbeeld: “Als mail geopend is → ga verder, anders → stop.”
-
Vertakking: Meerdere voorwaarden met eigen vervolgacties.
-
Verplaatsing: Zet het contact naar een andere stap of automation.
-
Stoppen: Beëindig de automation voor dit contact.
-
- Stuur contacten verschillende richtingen op binnen je automation:
-
Notificaties
- Houd je team op de hoogte:
-
E-mailnotificatie naar collega’s: Bijvoorbeeld bij een nieuwe lead.
-
WhatsApp-notificatie: Snelle interne melding via WhatsApp.
-
- Houd je team op de hoogte:
-
Overig
-
Afspraak maken: Voeg automatisch een afspraak toe aan je agenda.
-
Toevoegen aan pijplijn: Plaats het contact in een pijplijn binnen de tool Leadmanagement (zoals verkoop, aankoop of aftersales).
-
◾Vervolgactie toevoegen en instellen
- Sleep een actie naar het rode plusje in het bewerkscherm.
- Klik op de actie in het bewerkscherm om de instellingen aan te passen (linkerkant).
- Pas de instellingen aan. De instellingen verschillen per actie.
➡️ Voorbeeld
In het onderstaande voorbeeld maken we gebruik van de actie 'Tekst mail'.
-
Selecteer de afzender van de mail
Je kunt hier het algemene e-mailadres gebruiken of, als het contact aan een accountmanager is toegewezen, diens e-mailadres door het vinkje bij 'Gebruik e-mailadres accountmanager' aan te vinken. -
Pas het onderwerp aan
Bedenk een duidelijk en aansprekend onderwerp, dit is wat de ontvanger als eerste ziet. -
Bewerk de inhoud van de mail
Vertel je verhaal, voeg afbeeldingen toe en gebruik placeholders voor een persoonlijke touch. Eventueel kun je bijlagen toevoegen. -
(Optioneel) Geavanceerde instellingen
Geef hier op naar welk e-mailadres reacties op deze mail gestuurd moeten worden, indien dat afwijkt van de afzender.
◾Meerdere acties toevoegen
Je kunt zoveel acties toevoegen als je wilt, allemaal op bovenstaande manier. Dit stelt je in staat om een volledige, geautomatiseerde klantreis te bouwen, van een eerste trigger tot aan een opvolgmail, melding aan collega’s of zelfs het verplaatsen van een contact in de pijplijn.